הרצל כמנהיג סינכרוני
המנהיג הסינכרוני הוא אדם בעל יכולת לשלב תודעה
גלובלית עם שליטה במדיה התקשורת, יכולות עבודה בצוות ותקשורת בין-אישית מעולות,
חשיבה חדשנית ומומחה בפתרון בעיות, תוך הפעלת מחשבה ביקורתית. בחיבורו "מדינת
היהודים" הציג בנימין זאב הרצל תכנית מדינית חדשה וחסרת תקדים: תכנית להקמת
מדינה ריבונית לעם היהודי בהסכמת המעצמות של אותה תקופה וכחלק מן הפוליטיקה
הבינלאומית. הרצל כמנהיג סינכרוני התאים את עצמו לאירועים ולתהליכים הגלובליים
המתרחשים בהווה ועתידים להתרחש בעתיד. הוא מסתמך על אירועי העבר כבסיס ללמידה והפקת
לקחים לגבי ההווה והעתיד. המנהיג הסינכרוני אינו חי את העבר, הוא חווה בסנכרון את
ההווה וכך מתווה את העתיד.
הדבר הראשון לו זקוק המנהיג הסינכרוני הוא חזון:
חזון הבנוי כדי לפתור בעיות בצורה חדשנית. המנהיג הסינכרוני מזהה את הבעיות
הקיימות ונותן להן מענה בצורה חדשנית. הרצל הציג את בעיית היהודים ואת הפתרון
לבעיה זו. הרצל הדגיש, כי פתרון לאומי-מדיני של בעיית היהודים הוא הפתרון היחידי
והוא צורך חיוני לעם היהודי. הרצל גם הכיר בכישלון רעיון האמנציפציה, שהבטיח
ליהודים שוויון זכויות אזרחי וחברתי אך לא התממש במציאות של אנטישמיות גוברת ושנאת
יהודים. המנהיג הסינכרוני מתרגם את החזון שלו לתכנית אשר מתבססת על תודעה גלובלית
מפותחת. תודעה זו היא הסכום של כל התהליכים והאירועים הגלובליים המתרחשים בכל רגע
נתון בעולם (בצורה סינכרונית) והמשמעות שלהם. הרצל האמין, שהיהודים יוכלו להשתלב
בעולם ולהתקבל בקרב העמים רק בתנאי אחד: בתנאי שהם יתאחדו ויפעלו למען הקמת מדינה
יהודית ריבונית. המנהיג הסינכרוני מוביל דרך הצורך אך לא בצורה מגיבה ושמרנית, אלא
ממנף את הצורך בפתרון בעיות ומשלב בו חדשנות להובלת העולם לכיוונים חדשים. הוא
משתמש בצורך כמנוף להנעת השינוי.
המנהיג הגלובלי הוא מומחה בתחום הטכנולוגיה והמדיה
התקשורתית ולכן משתמש בה בצורה מושכלת בכדי לעצב ולשלוט בתהליכים הגלובליים
השונים, ובאופן מידת הפצתם. הרצל רצה שהקונגרס הציוני הראשון יהיה לפי כל כללי
הטקס ובעיקר שישאיר רושם עולמי. ככל שהאירוע או התהליך מופץ בתפוצה עולמית
רחבה יותר ובעוצמה תקשורתית גדולה יותר הוא תופס נפח גלובלי גדול יותר.
המדיה התקשורתית משמשת להפצת החזון.
הוא הגיע ארבעה ימים קודם לפקח אישית על כל
הסידורים, שכר חדר במלון המפואר ״שלושת המלכים״ ויצא לבדוק את השטח, לא לפני
שהזמין צלם שיצלם צדודיתו המזוקנת ממרפסת המלון. תמונה היסטורית, נצחית ואלמותית.
הכל כמעט עמד להתבטל אילולא תושייתו של
הרצל. מארגני האירוע שכרו מרתף בירה זול לכינוס, ללא במה, ללא פאר. הרצל רתח מזעם "במקום
המטונף הזה נכריז על בית לעם היהודי״ שאג, ״לצחוק ולעג נשים את עצמנו מול כל אומות
העולם?"
הוא התרוצץ בעיר למצוא אולם חלופי ומצא את
הקזינו שהיה המבנה המפואר ביותר בעיר. תוך יומיים נעשתה בקזינו עבודת קוסמטיקה
בקצב מטורף והכול בא על מקומו בשלום, כמעט.
המנהיג הסינכרוני עובד בצוותים מסוגים שונים:
מקומיים וגלובליים. לכן עליו להיות מומחה בעבודת צוות ובכל הקשור לתקשורת
בין-אישית. הוא מומחה בהבנת התהליכים בצוות, תפקידים בצוות ובעל כישורי עבודת צוות
מעולים. הוא מומחה בכלי התקשורת השונים בתוך הצוות ומחוצה לו, ומשתמש בהם בכדי
לגייס את השותפים לו בצוות ומחוצה לו לביצוע התכנית ליישום החזון. הוויכוח איזה
דגל יונף כמעט יצר משבר. הרצל הציע דגל עם שבעה כוכבי זהב. הצעתו נדחתה. הדגל
העברי שהונף בקונגרס היה דגל כחול לבן ובמרכזו מגן דוד. הבמה קושטה בירק והורי
הרצל חייכו אליו באהבה והערצה מיציע האורחים.
ג'וזף צֶ'מבֶּרליין, שר המושבות הבריטי, הציע
להרצל בשנת 1903 הצעה חדשנית. לפי ההצעה תמסור ממשלת בריטניה בחכירה לציונים שטח
במזרח אפריקה (כיום נמצא בקניה), שבו יוכלו היהודים להקים מושבה יהודית ולנהל
שלטון עצמי.כאן בא לידי ביטוי המרכיב האחרון של המנהיג הסינכרוני חשיבה
ביקורתית: עליו להפעיל חשיבה זו לאורך כל הדרך בצורה אמיצה ונבונה. עליו לראות צעד
קדימה ללא חשש, תוך התגברות על המכשולים האישיים והחברתיים בקבלת ההחלטות. עליו
לקבל החלטות אמיצות תוך הפעלת שיקול דעת וחשיבה ביקורתית. מצבם הקשה של יהודי
רוסיה השפיע על הרצל, והוא נטה לקבל את ההצעה, אף שהייתה מנוגדת לתוכנית באזל.
הרצל העלה את תוכנית אוגנדה לדיון בקונגרס הציוני השישי שהתכנס ב-1903, והדגיש
שקבלת תוכנית אוגנדה היא פעולה לשעת חירום אשר מיועדת להציל יהודים מאובדן, וכי
אוגנדה תשמש מקלט זמני לעם היהודי עד שיהיה אפשר להעביר אותו לארץ ישראל.
הרצל הוא דוגמא כמעט מושלמת ליישום מודל
המנהיגות הסינכרונית: הוא ראה צעד קדימה ללא חשש, תוך התגברות על המכשולים
האישיים והחברתיים בקבלת ההחלטות. הרצל קיבל החלטות אמיצות תוך הפעלת שיקול דעת וחשיבה
ביקורתית. המנהיג הסינכרוני הוא אדם בעל שילוב של תודעה גלובלית, שליטה
טכנולוגית במדיה התקשורתית, יכולות עבודה בצוות ותקשורת בין-אישית מעולות, חשיבה
חדשנית ומומחה בפתרון בעיות, תוך הפעלת מחשבה ביקורתית.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה